Sinnemestring - Via video - Gratis verktøy - Stiftelsen Tryggere
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV

Sinnemestring

Status per 12. mars 2020: Til alle våre eksisterende og nye brukere: Stiftelsen Tryggere følger de råd og retningslinjer som gis av Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet. Det er viktig at vi alle er bevisst ansvaret vi alle har for å forebygge og forhindre smitte av koronaviruset. Samtidig er det viktig for de som benytter seg av sinnemestringstilbudet vårt at vi har mest mulig fleksibilitet og kontinuitet i samtalene – at arbeidet med sinnemestring blir minst mulig berørt. Vi vil derfor inntil videre gjennomføre alle våre samtaler via video. Videoløsningen vi benytter tilfredsstiller kravene gitt av offentlige myndigheter og er samme løsning som blant annet en rekke fastleger benytter. Dette gjør at en videosamtale er like privat og like sikker som om du skulle hatt samtalen med terapeuten på hans eller hennes kontor. Og vår erfaring er at en videosamtale er like effektiv som en samtale på terapeutens kontor. Se lenger nede på denne siden for mer informasjon om sinnemestring via video.

På denne siden vil du få informasjon om sinne og sinnemestring. Og vi gir deg et gratis verktøy for å kontrollere sinne. Velkommen til Stiftelsen Tryggere sitt sinnemestringstilbud.

sinnemestring

Usunn sinnemestring fører ofte til skam. Dette gjør at mange velger å gruble over ting for seg selv fremfor å søke hjelp.

Nedenfor kan du lese om:

  • Sinne – hva er det?
  • Hva er sinnemestring?
  • Målgruppen for sinnemestringstilbudet
  • Målsettingen med tilbudet
  • 5 trinn til sunn sinnemestring
  • Eksempler på temaer vi jobber med i samtalene
  • Du vil kunne se en video som gir en beskrivelse av hvorfor noen sliter med sinne og utagering, en beskrivelse av tilbudet vårt og svar på noen av de spørsmålene mange stiller oss
  • Kontaktinformasjonen vår
  • Ofte stilte spørsmål
  • Og så gi vi deg sinnepyramiden gratis – et effektivt verktøy for å kontrollere sinne
  • Til slutt har også noen lenker til andre relevante organisasjoner og etater

Sinne – hva er det?

Før vi beskriver hva sinnemestring er, vil vi først gi en kort beskrivelse av sinne.

Sinne er en følelse. Det er en følelse på lik linje med andre følelser som frykt, glede, håp, sorg osv. Det å bli sint er dermed noe sannsynligvis alle mennesker blir av og til. Mange ganger er det sunt og på sin plass å bli sint, for eksempel når noen går over ens grenser, når noen gjør barna noe urett osv.

Imidlertid er det stor forskjell på følelsen sinne og hva man gjør når man er sint, dvs. hvordan man mestrer sinne.
«Jeg ble sint og skjelte ut kjæresten»
«Jeg ble sint og gikk meg en tur for å tenke klart»
«Jeg ble sint og kastet tallerkenen i gulvet»
«Jeg ble sint og tok en Time-out»
Sitatene over viser en følelse men fire måter å takle den på. Vi vil si at to av sitatene viser en sunn måte å mestre sinne på, to er usunne.

Hva er sinnemestring?

Sinnemestring er, som ordet sier, hvordan man takler sitt eget sinne, hvordan man reagerer i sinnesituasjoner. Man kan skille mellom sunne og usunne måter å mestre sinne på. Sunn sinnemestring kan f.eks. være å sette en grense, å trekke seg unna for å roe seg ned osv. Usunn sinnemestring kan f.eks. være gjennom aggresjon eller å utagere mot andre i form av trusler, utskjelling … eller mot gjenstander i form av å kaste eller ødelegge ting i sinne. De som søker hjelp hos oss gjør det fordi de takler sitt sinne på en usunn måte.

Målgruppen for sinnemestringstilbudet

Vårt tilbud retter seg mot personer i alle aldre som i sinne kan utagere:

  • mot andre gjennom å skrike, skjelle ut, true, krenke osv.
  • mot gjenstander ved å kaste ting i veggen, slå i bordet, smelle med døren osv.

Kjenner du deg igjen i noe av dette? Og er du motivert til å lære deg hvordan du kan mestre ditt sinne på en sunn måte? Da kan vårt tilbud være noe for deg. Årlig hjelper vi rundt 100 personer i alle aldre til å mestre sitt eget sinne. Samtalene gjennomføres i form av individualsamtaler (ikke gruppetilbud) ved våre kontorer i Oslo og på Sortland, eller via video (se lenger nede på siden for mer informasjon).

Målsetting med tilbudet

Den viktigste målsettingen i vårt sinnemestringstilbud er at den enkelte skal mestre sitt eget sinne på en god og konstruktiv måte gjennom å erstatte usunn atferd med sunn. Med usunn atferd menes former for aggresjon, utagering og/eller vold som følge av sinne.

Video – sinnemestring – Stiftelsen Tryggere

Her er en video som inneholder en del informasjon om sinnemestringstilbudet vårt. I videoen går vi gjennom en forståelsesmodell som gir forklaringer på hvorfor noen sliter med å mestre sitt sinne. Vi har laget videoen for å gi svar på de fleste spørsmålene de som kontakter oss har. Se gjerne gjennom videoen i ro og fred, og gjerne flere ganger dersom du ønsker det. Under videoen finner du mer informasjon om tilbudet vårt.


Kort om vårt sinnemestringstilbud

  • Samtalene er individuelt tilrettelagt, noe som innebærer at du får en terapeut som du har samtalene med. Samtalene blir lagt opp etter det du har behov for.
  • Vi jobber med konkrete temaer og verktøy som du kan benytte for å mestre sinne og få kontroll på sinnesituasjoner. Dersom du benytter deg av sinnemestringstilbudet vårt, vil du jobbe med verktøy som blant annet sinnepyramiden, sinnesignaler og sinneventiler. Vår erfaring viser at arbeid med konkrete temaer og verktøy har meget god effekt.
  • Alle våre terapeuter har lang erfaring.
  • Metoden vår og innholdet i samtalene baserer seg på det som forskning har vist er effektivt.
  • Partnerkontakt inngår som en del av tilbudet vårt.
  • Samtalene gjennomføres normalt på dagtid, men vi kan også ta imot til samtaler på kveldstid og i helgene.

5 trinn til sunn sinnemestring

Kort fortalt går vår modell ut på å jobbe i 5 trinn for å få kontroll på sinne:

  1. Bli kjent med situasjoner som gjør deg sint
  2. Bli kjent med dine sinnesignaler, dvs. hva du merker fysisk i kroppen, hvilke følelser du har, hva du tenker og hva du gjør i sinnesituasjonene
  3. Bli bevisst på hva kan du gjøre for å stoppe opp og roe deg ned, hva du kan gjøre for å takle sinne
  4. Bli bevisst hva kan du gjøre for å forebygge nye «unødvendige» sinnesituasjoner
  5. Og sist men ikke minst – bli bevisst på og øve på sunn atferd i situasjoner der du blir sint

For å jobbe med de ulike trinnene benytter vi konkrete oppgaver, «undervisning» og spørsmål. Du vil få tilgang til en verktøykasse som består av strategier som har fungert for andre som har vært i samme situasjon.

Andre temaer vi vil jobbe med

Ved siden av å jobbe med de 5 trinnene, vil vi også jobbe med følgende temaer:

  • Om sinne: at sinne er en følelse på lik linje med andre følelser som glede, sorg, frykt osv. Det å bli sint er dermed noe alle mennesker kan bli. Imidlertid er det stor forskjell følelsen sinne og atferd i sinne. De som benytter seg av tilbudet vårt er personer som takler sitt sinne på en usunn måte ved at de utagerer mot andre eller mot gjenstander.
  • Om forskjell på usunn og sunn sinneatferd.
  • Om konsekvensene av utagering og aggresjon – både for den som har et sinneproblem og for partner og eventuelle barn.
  • Om hvordan usunn sinnemestring ofte går i et mønster bestående av fire faser: utagering – skam/skyld – normalfasen – oppbygging – ny utagering osv. Vi kaller denne modellen for «sinnesirkelen».
  • Om hvordan partner og barn reagerer i de ulike fasene i sinnesirkelen.
  • Om hva din partner og dine barn har behov for.
  • Om hva en sunn timeout kan innebære.
  • Om sunn kommunikasjon.
  • Om tilknytning og hvilket tilknytningsmønster du har i relasjon til partner/barn.
  • Om hvilken innvirkning historikken kan ha, dvs. hvordan din historikk bevisst og ubevisst kan ha preget deg.

Har samtalene effekt?

Vi er opptatt av at du skal få økt innsikt i ditt eget sinne og økt kontroll i sinnesituasjoner. Som en del av samtalene vil vi introdusere deg for verktøy som har vist seg å være meget effektive. Flere hundre personer har benyttet seg av tilbudet vårt. For mange er måten å takle sinne på noe de har lært. Da er det også mulig å lære seg å få kontroll på seg selv i sinnesituasjoner, å takle sinne på en sunn måte. All erfaring og forskning viser at det å få til varig atferdsendring ikke er gjort i løpet av et par samtaler. De som får best effekt av samtalene er de som er motivert til å få til endring, som jobber med det vi prater om i samtalene og som tar i bruk verktøyene vi introduserer. I tillegg til å mestre sinne, sier de aller fleste at:

  • de har lært mye om seg selv (de synes prosessen har vært utrolig spennendede)
  • de har fått et bedre selvbilde
  • forholdet til partner og barn er blitt bedre og nærere (noe som i stor grad blir bekreftet av partner/barn)

Erfaringene våre viser imidlertid også at de som ikke er motivert til å jobbe med seg selv heller ikke får til endring.

Kontaktinformasjon

Kontakt oss på telefon 23 23 05 10 (sentralbord) eller 907 41 822 (for å snakke med en av våre terapeuter) dersom du ønsker mer informasjon. Dersom ingen svarer når du ringer, ønsker vi at du legger igjen en beskjed på svareren så vil vi ringe tilbake igjen så snart vi har mulighet. 
Her finner du mer informasjon om våre sinnemestringskurs i Oslo.
Her finner du mer informasjon om våre sinnemestringskurs på Sortland.
Her finner du mer informasjon om vårt tilbud via video.
For terapeuter arrangerer vi også metodekurs i arbeid med sinnemestring.

Vårt sinnemestringstilbud er et godt og viktig tilbud som blir benyttet av mange. Derfor står vi også oppført i den nasjonale portalen dinutvei.no.

sinnemestring

Usunn sinnemestring kan ødelegge gode relasjoner.

 

Ønsker du mer informasjon? I så fall vil vi anbefale podcast-serien Perspektiver. I episode nr. 6 forteller Bjørn Løvland, daglig leder i Stiftelsen Tryggere, hva som kjennetegner de som sliter med å mestre sitt eget sinne. Han forteller også litt om metodikken vi benytter i vårt sinnemestringstilbud og i løpet av podcasten vil du få noen tips til hvordan du kan mestre sinne.

 

Ofte stilte spørsmål

Hva er sinne?

Sinne er en følelse på lik linje med andre følelser som frykt, glede, håp, sorg osv. Det å bli sint er dermed noe sannsynligvis alle mennesker blir av og til. Imidlertid er det stor forskjell på følelsen sinne og hva man gjør når man er sint, dvs. hvordan man mestrer sinne.

Hva er sinnemestring?

Sinnemestring er, som ordet sier, hvordan man takler sitt eget sinne. Man kan skille mellom sunne og usunne måter å mestre sinne på. Sunn sinnemestring kan f.eks. være å sette en grense, å trekke seg unna for å roe seg ned osv. Usunn sinnemestring kan f.eks. være gjennom å utagere mot andre i form av trusler, utskjelling ... eller mot gjenstander i form av å kaste eller ødelegge ting i sinne. De som søker hjelp til å mestre sitt sinne gjør det fordi de takler sitt sinne på en usunn måte.

Sinnepyramiden – et effektivt og gratis verktøy

Sinnepyramiden er et effektivt verktøy, selvhjelp, for å få kontroll på eget sinne. Alle som bruker seg av samtaletilbudet vårt lager sin egen sinnepyramide. Når de avslutter samtalene hos oss, forteller de at pyramiden var et av de viktigste verktøyene de lærte for å få kontroll på eget sinne. Her finner du sinnepyramiden.

Andre aktører som tilbyr sinnemestringskurs eller terapi ifm. vold

Det finnes noen andre aktører som tilbyr sinnemestringskurs eller tilsvarende hjelpetilbud. Aktørene kan primært deles inn i to grupper: de som får støtte fra det offentlige og de som ikke får det. Aktørene med støtte fra det offentlige opplever ofte meget stor pågang. Det betyr at ventetiden på å komme inn kan være lang. Her er noen av aktørene som får støtte fra det offentlige:

  • Alternativ til vold er en stiftelse med kontor i flere byer i Norge. Nettadressen er: https://www.atv-stiftelsen.no
  • Enkelte familievernkontor har tilbud om sinnemestringskurs. Her finner du en oversikt over landets familievernkontor: https://bufdir.no/

Vi vil også anbefale den nasjonale nettportalen dinutvei.no. Her finnes en oversikt over relevante hjelpetiltak i ulike deler av landet. Av de private aktørene som ikke får støtte fra det offentlige kan vi anbefale Samtale Oslo.

Sitater fra noen som har benyttet seg av sinnemestringstilbudet vårt:

Dyktig terapeut som jeg fikk tillit til, tilrettelegging av samtalene tilpasset mine behov og konkrete verktøy var noe av det som hjalp meg til å mestre mitt eget sinne. I tillegg er jeg en målbevisst person – jeg hadde bestemt meg for å få slutt på utageringene mine.

Jeg skulle ha begynt på sinnemestringstilbudet for lenge siden.

Det var godt å høre gutten si «Pappa, nå er du mye bedre».

Deilig at samtalene så fort ga resultater. Det gir en bedre selvfølelse å merke at jeg nå takler situasjoner uten at jeg fyrer så lett.

Den beste bekreftelsen på at dette virker er at jeg og mannen har fått det mye bedre sammen.

Her følger noen sitater fra partnere til de som har vært i samtaler hos oss:

Jeg er stolt av kjæresten min som tok motet til seg og begynte på sinnemestringssamtaler. Det gir meg håp for forholdet. 

Nå når kjæresten min har fått bukt med sinneproblemet sitt, er jeg sikker på at jeg vil være i forholdet.

Jeg kjenner at jeg gradvis slapper mer av.