Varslingsrutine i Stiftelsen Tryggere

Denne rutinen:

  • oppfordrer ansatte og tilknyttede i Stiftelsen Tryggere til å varsle om kritikkverdige forhold
  • forteller hvordan ansatte og tilknyttede i Stiftelsen Tryggere kan varsle 
  • forteller hvordan daglig leder og styreleder Stiftelsen Tryggere skal motta, saksbehandle og følge opp selve varselet og den som varsler 

Hva er varsling om kritikkverdige forhold?

Varsling er at vi sier ifra om kritikkverdige forhold til noen som kan gjøre noe med det.

Med kritikkverdige forhold menes forhold som er i strid med

  • lover og regler (rettsregler)
  • skriftlige retningslinjer
  • etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet

Eksempler på kritikkverdige forhold er

  • fare for liv eller helse
  • korrupsjon eller annen økonomisk kriminalitet
  • myndighetsmisbruk
  • uforsvarlig arbeidsmiljø
  • brudd på personopplysningssikkerheten

Lovbrudd og straffbare forhold anses alltid som kritikkverdige forhold.

Men en arbeidstaker kan ytre seg faglig, politisk eller kritisk om lønn, arbeidsmengde, fordeling av arbeidsoppgaver og alminnelige samhandlingsutfordringer uten at dette regnes som varsling. Det er først når arbeidstaker sier ifra eller ytrer seg om det loven definerer som et kritikkverdig forhold, at ytringen er et varsel. 

Noen ganger kan det være vanskelig å avgjøre om et forhold er kritikkverdig eller ikke. Da kan den som vurderer å varsle, søke råd hos daglig leder eller styreleder i Stiftelsen Tryggere eller ringe Arbeidstilsynet for veiledning.

Arbeidstaker kan alltid varsle om kritikkverdige forhold etter arbeidsmiljøloven kapittel 2 A. Hvis det finnes kritikkverdige forhold i virksomheten vår, vil vi at de skal avdekkes slik at vi kan håndtere og rette opp. 

Hvem kan du varsle til?

Arbeidsmiljøloven sier at du kan varsle

  • internt til arbeidsgiver, for eksempel til daglig leder 
  • eksternt til en offentlig myndighet
  • eksternt til offentligheten

Dersom du vil varsle offentligheten, for eksempel media, må du ta noen forhåndsregler (se eget punkt under om hvordan varsle eksternt).

Dersom du vil varsle internt til Stiftelsen Tryggere, ønsker vi at du varsler daglig leder, Bjørn Løvland, mail bl@tryggere.no, tlf. 91761562 eller Styreleder Åshild Marie Grønningsæter Vige, ashild.vige@gmail.com, tlf. 95275837.

Hvordan kan du varsle?

Arbeidsmiljøloven stiller ingen formkrav til varsling. Varsling kan dermed foregå både muntlig og skriftlig. Uansett må du forsikre deg om at den du varsler til, oppfatter at du varsler.

Hvem varsler du til hvis varselet gjelder daglig leder?

Dersom varselet gjelder daglig leder, ønsker vi at du varsler til stiftelsens styreleder (se over for kontaktinformasjon).

Kan du varsle anonymt?

Du kan varsle anonymt. Anonym varsling betyr at ingen skal kunne koble navnet ditt til varselet.

Når har du plikt til å varsle?

Noen ganger har vi plikt til å varsle. Det gjelder dersom vi blir:

  • oppmerksomme på feil eller mangler som kan medføre fare for liv eller helse, og som ansatte ikke selv kan rette opp
  • kjent med at det skjer trakassering eller diskriminering på arbeidsplassen
  • kjent med at det skjer seksuell trakassering på arbeidsplassen
  • skadet eller syke av arbeidet eller forholdene på arbeidsplassen

Hva må du tenke på hvis du skal varsle eksternt?

Arbeidstakerne i virksomheten vår har alltid rett til å varsle til en tilsynsmyndighet eller annen offentlig myndighet. Dersom du vil varsle offentligheten, for eksempel media, stiller arbeidsmiljøloven noen ekstra krav:

  • du må være i aktsom god tro om at det faktisk foreligger et kritikkverdig forhold,
  • varselet må gjelde kritikkverdige forhold som er av allmenn interesse, og
  • du må først ha varslet internt eller ha grunn til å tro at det ikke vil nytte å varsle internt i virksomheten. 

«Aktsom god tro» vil si at du må ha grunn til å tro at det er snakk om et lovbrudd og at påstandene er riktige. Du skal ikke gå ut i media eller offentligheten med grunnløse påstander.

Hvilke opplysninger bør varselet inneholde?

Et varsel bør inneholde disse opplysningene:

  • Navn og kontaktinformasjon til den som varsler, dersom den som varsler ikke ønsker å være anonym
  • Hva som har skjedd eller hva det kritikkverdige forholdet handler om
  • Når det skjedde (for eksempel tidsrom, dato, klokkeslett osv.)
  • Hvem som er involvert
  • Hvor det skjedde
  • Om det var vitner til stede 
  • Dokumentasjon eller bevis, dersom dette finnes

Vil du som varsler, få en bekreftelse på varselet er mottatt?

Du som varsler vil motta en bekreftelse på at varselet er mottatt. 

Hvem skal undersøke, vurdere og håndtere varsling?

Varselet vil bli undersøkt, vurdert og håndtert av daglig leder, daglig leder i samarbeid med styret eller av styret. 

Hvordan undersøker, vurderer og håndterer vi varsling?

Arbeidsgiver skal sørge for at varselet innen rimelig tid blir tilstrekkelig undersøkt. Hvor lang tid, og hvor grundig varselet blir undersøkt, avhenger av varselets alvorlighet eller kompleksitet.

Prinsipper for god saksbehandling

Når vi undersøker et varsel, skal vi følge prinsipper for god saksbehandling. Det betyr:

  • at varslerens identitet og opplysninger i saken ikke skal være kjent for flere enn det som er nødvendig (konfidensialitet)
  • at den som håndterer varselet ikke skal ha egne interesser i saken (habilitet)
  • at den som beskyldes for et kritikkverdig forhold, må få mulighet til å gi sin versjon av saken

Vil du som varsler, få informasjon om hvordan arbeidsgiver håndterer varselet?

Dersom du er en utsatt eller anklagende part i varselet, vil du få informasjon om hvordan vi har håndtert varselet og hva vårt resultat av varselet er.

Hva skjer hvis du som varsler, blir utsatt for gjengjeldelse?

Gjengjeldelse mot arbeidstakere som varsler i samsvar med arbeidsmiljøloven, er forbudt. Eksempler på gjengjeldelse kan være usaklig forskjellsbehandling, sosial ekskludering og advarsler. Dersom du som varsler står i fare for å bli gjengjeldt, eller blir gjengjeldt, må du varsle daglig leder eller styreleder slik at vi kan sørge for at du ikke opplever gjengjeldelse. 

Hva skjer dersom du blir varslet på?

Et varsel kan være rettet mot én eller flere personer, mot kollegaer eller mot arbeidsgiver.

Den som blir utpekt som ansvarlig for et kritikkverdig forhold, har rett til å få vite hva vedkommende blir beskyldt for, og til å gi sin versjon av saken.